پیام رئیس جمهور به مناسب فرارسیدن روز بزرگداشت سهروردی

به نقل از خبرگزاری تسنیم (لینک اصلی خبر)

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی رئیس جمهوری کشورمان به مناسب فرارسیدن روز بزرگداشت سهروردی پیامی صادر کردند که از سوی استاندار زنجان در آیین بزرگداشت این حکیم فرزانه در شهر زنجان در تاریخ ۲ مرداد ۱۴۰۱ قرائت شد.

متن پیام رئیس جمهور به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

تلاش علمای اسلام در ایران بر بازگرداندن انسان گرفتار در ظلمت طواغیت به مسیری است که موطن اصلی او یعنی عالم انوار و مشوق ابدی و ازلی یعنی خداوند تبارک و تعالی است.

«الله نور السماوات والأرض» مجاهدتی این چنین مبارک برخاسته از معرفتی است مبتنی بر سنت الهی، مبانی فلسفی و سلوک عرفانی که اندیشمند بزرگی چون شیخ شهاب‌الدین سهروردی را در دامن خود می‌پروراند و خود چون خورشیدی درخشان طلوع می‌کند و سالکان حقیقت را به نورالانوار هدایت‌گر، رهنمون می‌سازد؛ حکیم سهروردی، سالکی است که در فراسوی مرزهای ظواهر مکاتب فلسفی و عرفانی، مهمترین حقایق اسلامی و انسانی را با مدد از آیات قرآن و روایات و با ذوقی منحصر به فرد در هم می‌آمیزد.

بی‌تردید باید در کنار آثار برجسته این اندیشمند بزرگ ایرانی در حوزه‌های فلسفه منطقه الهیات و داستان‌های رمزی به قلم و تألیفاتی از ایشان اشاره کرد که در حیطه ادبیات عرفانی در پاسداشت و گسترش زبان فاخر پارسی نقش سازنده و ماندگار دارد.

بزرگداشت مقام علمی اندیشمندانی چون شیخ اشراق به مثابه ضرورت و فرصتی مغتنم در روزگار تحیر انسان امروز است که در پس این گم‌گشتگی، جویای ساحل امنی از جنس معنویت است و بر ماست که قدر سرمایه‌های بزرگی این چنینی را بیش از پیش پاس بداریم و بسترهای لازم به منظور بازشناسی و باز نشر آثارشان را با مدد از حوزه‌های فرهنگی و ظرفیت‌های هنری فراهم سازیم.

اینجانب ضمن سپاس از برگزارکنندگان این همایش وزین به ویژه اندیشمندان و پژوهشگران و مردم عزیز زنجان، از خداوند منان سرافرازی و سربلندی ایران اسلامی و توفیق اهل قلم و اندیشه را مسئلت دارم.